nadinehaas.reismee.nl

De eerste week

We zitten nu al een dikke week op Aruba. De week stond in het teken van de eerste stage ervaringen en het ontdekken van het eiland.

De dag na onze aankomst (vrijdags) zijn we kennis gaan maken op de stageschool. Op deze dag werd koningsdag gevierd. Een kwartier voordat de leerlingen op het schoolplein op het koningslied 'Energie' van kinderen voor kinderen gingen dansen, werden we naar onze stageklas gebracht. Ik ben in groep 4 geplaatst. Deze groep bestaat uit 22 leerlingen, waarvan het grootste deel jongens zijn. De leerlingen vertrokken om 13.15 uur na een mooi optreden naar huis. Vervolgens heb ik nog even met mijn mentor gesproken. Na de stage ben ik met Claudia en haar ouders het noordelijk gedeelte van dit eiland gaan verkennen.

In het weekend hebben we vooral proberen te wennen aan het tijdverschil. Op zondag zijn we het zuidelijke deel van het eiland gaan verkennen. Wij zijn voor ons vertrek naar Aruba door velen gewaarschuwd voor het lastige verkeer door weggebruikers die zich niet aan de regels houden of dronken achter het stuur gaan.Tijdens onze rit naar onder andere Baby beach zagen wij met eigen ogen wat er hier in het verkeer kan gebeuren. De weg was afgezet door politie. Achter de politieman zagen wij op de linker rijstrook een flink beschadigde motor liggen, en 10 meter verderop op de rechterrijstrook lag onder een blauw zeil het slachtoffer. Wat er precies gebeurd is weten we niet, maar dat dit indruk maakte deed het zeker. Hier rijdt men inderdaad anders dan in Nederland, maar wij hebben het (gelukkig) zelf nog niet als zeer gevaarlijk ervaren en hopen dit ook zo te houden....

Op maandag werd hier ook Koningsdag gevierd. Niet zo uitgebreid als in Nederland maar toch.. Bij een restaurant was een rommelmarkt georganiseerd en voor de kinderen was er de gelegenheid om deel te nemen aan oer-Hollandse spelletjes. Na het bekijken van de markt zijn we naar Oranjestad gereden. Buiten de open souvenir winkels was hier alles uitgestorven. Na het bezichtigen van enkele hoogtepunten in de stad zijn we weer terug gereden naar ons appartement.

Dinsdags was de eerste echte stagedag. Ik heb vooral mijn mentor geobserveerd en haar geholpen waar dat kon. Woensdag was crea-dag. Dit houdt in dat de leerlingen uit de groepen 3 tot en met 5 met elkaar gemengd worden en in twee verschillende klassen aan de slag gaan met een creatieve opdracht. Ook worden de ouders bij deze dag betrokken. Mijn mentor liet de leerlingen op vier verschillende manier de hand tekenen. De eerste keer met de gewone potloden en stiften, de tweede keer met wasco en ecoline, de derde keer met houtskool en de vierde keer met Oost-Indische inkt. Donderdags was de laatste schooldag van de week, omdat vrijdags vrij was vanwege de dag van de Arbeid. De leerlingen hebben een begin gemaakt aan het moederdagcadeau.

Ingrid van Mulkom

Hoi Nadine,
Oei, kijk maar uit in het verkeer, bah is altijd vervelend zo iets!

Leuk om te horen dat je je eerste stage-ervaringen hebt kunnen opdoen. Ben benieuwd naar de verschillen tussen onderwijs hier en daar!
Groetjes,
Ingrid

maureen hurkens

Hoi nadine! Leuk om alles te lezen hoe het daar gaat in het onderwijs! Verkeer lees ik echt gevaarlijk dus blijf maar goed uitkijken en opletten. Lijkt me wel mooi daar ! Grtz en dikke knuffel en tot horens! X