nadinehaas.reismee.nl

Verjaardagsverschillen

Ik zit nu al bijna 4 weken hier op Aruba en heb ik tijdens de 3 dikke weken op stage al de nodige verschiillen gezien, maar vandaag heb ik met open mond naar de verjaardag van een leerling gekeken.

Zoals bij elke verjaardag schrijft de leerkrachgt "Hiep Hiep Hoera ... 8 jaar" op het bord. Voor de eerste pauze vieren we dan meestal de verjaardag van dat kind. Vandaag ook, maar de moeder vroeg voor aanvang van school wanneer we het gingen vieren zodat ze de verrassing kon komen brengen. Niks vreemds aan vond ik,,,

De dag begon dan ook normaal met de kring, rekenen en taal. Nou ja niet echt normaal, de leerlingen waren nogal druk op deze maandag na de vakantie. Tijdens de taalles kwam de moeder aanlopen met 5 pizza's, een chocoladetaart, ranja, bekers, vorken en servetten. Ik stond met open mond na die moeder te kijken die dit allemaal achterin de klas neerzette... Ik had een vermoeden dat de taart voor in de teamkamer was, maar nee, ook deze was voor de klas!!

Mijn mentor vertelde mij dat dit normaal is voor Arubanen. Het is nu niet meer zo extreem op deze school als voorheen. Op de lokale scholen schijnt dit nog wel het geval te zijn. Mijn mentor heeft een keer meegemaakt dat de hele familie van het kind naar school kwam met voor elke leerling een Happy Meal..

De kinderfeestjes hier (niet bij iedereen natuurlijk) zijn ook erg opmerkelijk. Zo heeft een leerling de kinderen uitgenodigd om tijdens het kinderfeestje mee te gaan met de duikboot. Dit is hier nogal erg prijzig. Of de kinderen worden na school met een limousine opgehaald om vervolgens na een pedicure en stylist te gaan en daarna een fotoshoot te laten maken.

Reacties

Reacties

Ingrid van Mulkom

Hoi Nadine,
Nou dat is me even een cultuurverschil!! Leuk om eens te bekijken en uit te wisselen hoe in de verschillende delen van de wereld verjaardagen gevierd worden! Zou daar iets van literatuur van te vinden zijn? Misschien eens leuk om aan de anderen te vragen in Suriname, Thailand en Zuid-Afrika bijvoorbeeld...Heb je een idee hoe ouders dit kunnen betalen (bijvoorbeeld ouders van lokale scholen)?
Leuk om te lezen!!

Groetjes,
Ingrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!